In de afgelopen tijd zijn we nog weer lekker doorgegaan met het vertellen over het leesonderwijs aan andere scholen. We hebben een bezoek gebracht aan de school 'Yes and Amen!'
Dit is een schooltje hier niet zover vandaan. De vrouw die deze school gestart is, heet Betty. Een vrouw met een visie en erg leuk om haar te ontmoeten. De school heeft nu groepen tot groep 4 en is dus nog een groeiende school. Deze school staat in een erg arm gebied en de ouders kunnen dus ook maar erg weinig schoolgeld betalen. De kinderen krijgen tussen de middag een bord maispap, meer geld is er niet om ze beter eten te geven.
Ook deze school hebben we materialen kunnen geven om hun leesonderwijs te verbeteren. Toen we een bezoek brachten aan de school mochten we ook een lesje meemaken. Erg leuk weer om te zien hoe scholen oppakken wat je ze probeert mee te geven in een workshop.
Toch blijft het tries om te zien dat dit scholen zijn die gewoon echt niets hebben. Aan de andere kant is het ook erg goed voor ons om dit te zien, zodat we nog beter aan kunnen sluiten bij de scholen en hun mogelijkheden met de materialen waar we ze mee op weg willen helpen.
De kleuterklas, waar dus echt verder niets is. Tja, hoe kun je praten met ze over spelend leren..... |
Ook zijn we op bezoek geweest bij een Ugandeze school voor leerkrachten. Erg interessant was dat. We zijn daar geweest samen met de manager van Noah's Ark; Sam. Sam zit in het bestuur van deze school en hij weet ook veel over het onderwijs in Uganda. Ineke en ik wilden graag zo'n school bezoeken, om zo ook te kijken of we deze school kunnen motiveren voor een nieuwe vorm van leesonderwijs. Als ze daar in deze school les over kunnen geven aan de studenten zouden we veel scholen kunnen bereiken doordat zij het dan in hun werk mee kunnen nemen.
Na zo'n 3 uur rijden waren we bij de school en hebben we eerst een gesprek gehad met een aantal leiders en tutors van de school.
Het gesprek moest even op gang komen, maar toen we wat materialen lieten zien en vooral toen we een aantal leesspelletjes met ze deden kwamen ze toch wel los. Leuk om te zien hoe mensen dan mee kunnen gaan in het enthousiasme dat wij hebben voor deze vorm van leesonderwijs. Na een leuk gesprek was duidelijk dat ze zeker openstonden voor meer informatie en voor invloed hiervan op hun school. Gelijk werd toen ook gevraagd of we die middag niet een lesje konden geven aan de eerstejaars studenten om ook hen enthousiast te maken. De tweedejaars studenten waren op stage, dus daar moesten we dan nog maar een andere keer voor terugkomen.
Maar eerst was het bijna lunchtijd en kregen we een rondleiding over het terrein. Erg leuk en interessant om te zien. Het is een grote campus waar ook alle studenten wonen.
Veel privacy hebben zie niet echt. |
Ook stond er een groep meiden in de rij voor een gebouwtje. Toen we vroegen wat daar gebeurde, bleek dat de vrouwelijke studenten elke termijn een zwangerschapstest moeten doen. Een vorm van preventie noemen ze dat.. Tja, en zoiets kan je je dan in nederland op school weer niet voorstellen...
Na een lekkere lunch en nog een tijdje geduldig wachten werden we geroepen dat de studenten klaar waren voor onze les. We dachten dat we naar een groot lokaal zouden gaan, maar wat bleek, ze zaten in het gras onder de boom op ons te wachten. Erg leuk om zo een keer les te geven. Echt een afrika beeld zeg maar.. ;-)
Daar stonden we dan, twee blanken |
en een hele grote groep ugandeze studenten! |
Een van onze favoriete spelletjes met een bal met letters werd ook hier goed ontvangen! |
Leuk om te zien dat ook Sam erg enthousiast was en vrolijk medeed! |
En ook hier moest natuurlijk wel een spelletje gespeeld worden! |
Erg leuk was de opmerking aan het einde van een van de leiders van de school dat Ineke en ik zo goed op elkaar inspeelden tijdens het lesgeven en dat dit een voorbeeld was voor de studenten die ook samen moesten gaan werken in hun stages.
Eind april hebben we de scholen die wij materialen en een eerste workshop hadden gegeven, uitgenodigd voor een vervolg workshop. De kinderen krijgen binnenkort vakantie en we wilden hen graag de materialen en informatie over de tweede termijn meegeven. Niet alle scholen zijn al zover, maar het is super om te zien dat ze wel allemaal begonnen zijn en enthousiast zijn over deze manier vna lesgeven. Een van de leerkrachten van een school die op de workshop was benoemde dat hij zag dat de relatie tussen de leerkracht en de kinderen door deze manier van lesgeven verbeterde. En met zo'n opmerking waren Ineke en ik natuurlijk erg blij!! :-)
We hebben een leuke workshop gehad waarin ook onze teachers een groot aandeel hadden en op een enthousiaste en zelfverzekerde manier konden vertellen over hoe zij lesgeven en wat ze hebben geleerd door Jolly Phonics. Al met al weer een geslaagde dag!
In gesprek met Betty, het schoolhoofd van Yes and Amen. |
Inpakken van de materialen die we de scholen mee konden geven. Via de organisatie Biblionef konden we alle scholen ook boeken meegeven! |
Nog gezellig even nakletsen met onze teacher en als een echt team samen een bordje rijst eten! |
Helaas is er een tijd van komen en een tijd van gaan en voor Ineke was het afgelopen week tijd om weer terug naar Nederland te gaan. Ik mis haar zeker, want het was heerlijk om de afgelopen maanden zo samen te werken, maar ook om daarbuiten samen dingen te doen en gewoon veel met elkaar te kunnen delen. Gelukkig komt ze in augustus weer deze kant op en kunnen we nog weer lekker verder gaan samen om invloed te hebben op het leesonderwijs in Uganda!
Gelukkig heeft Ineke deze inhoud niet echt meegenomen! ;-) |
Een lieve groet uit Uganda en tot de volgende blog maar weer!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten